Møbelkonferansen 2009: Åpningstale
Fylkesmann,
Ordfører,
Kjære alle sammen,
Nordmenn på reise i utlandet kan av og til bli overrasket over hva Norge er kjent for andre steder i verden. Både Ibsen og Thor Heyerdahl, Snøhetta og metallrockband kan vekke høflig – eller begeistret – gjenkjennelse, avhengig av hvor man befinner seg. Men si Stressless, og vi er for alvor plassert på kartet – i hvert fall i Europa. Det som kanskje er den best kjente norske merkevaren internasjonalt, er altså en 38 år gammel lenestol i stadig utvikling.
Norsk Industri Møbel feirer 100 år som en nasjonal forening for norsk møbelproduksjon. Selv om møbelindustrien - som annen norsk eksportorientert industri – opplever urolige tider, har den en sterk posisjon. Hvert annet møbel som omsettes i Norge er norskprodusert. 40 % av produksjonen går til eksport.
Møbelindustrien er Norges største designindustri, og hadde en fin framgang til høsten 2008. Det er flere årsaker til dette. De siste 10 årene har norske møbelprodukter vunnet flere internasjonale designpriser. Vi har en tradisjon å bygge på som går langt tilbake; fra viktigtidens håndverkstradisjoner og laugsystemet til fremveksten av en moderne industri for 100 år siden - gjennom Scandinavian Design-tiden til i dag. Flere av de norske møbelbedriftene er ledende innen sine nisjer internasjonalt.
Som beskytter for Norsk Design har jeg flere ganger besøkt den årlige utstillingen 100% Norway i London – og følger med på hvordan norsk møbeldesign blir mottatt på internasjonale arenaer. Designgruppen Norway Says har fått mye positiv oppmerksomhet for sine produkter både her hjemme og ute. Og stadig dukker nykommere opp i bransjen – som Risør-baserte Nora of Norway. I norske hjem i dag kan man finne Norway Says-produkter fra L.K. Hjelle side om side med Peter Opsviks Tripp Trapp stol fra Stokke – som nesten alle norske barn har sittet i gjennom 37 år.
På den viktigste møbelmessen for Nord-Europa i Stockholm, skrev designkritikeren Steffan Bengtsson at det har skjedd et ”designmirakel” i Norge. Men heller enn et mirakel er det nok snakk om en industri som har bygget stein på stein for å få den posisjonen den har i dag.
Ingen som arbeider med innovasjon og produktutvikling kommer lenger utenom å ta miljøhensyn alvorlig. Jeg er glad for å se at dette er et eget tema under Møbelkonferansen. Stadig flere møbelbedrifter innfører miljøstyringsstystem og utfører miljødeklarering av produktene sine. Det er spennende å se hvordan et integrert miljøfokus gjenspeiles – blant annet i valget av materialer og tekstiler.
Møbelindustrien er tuftet på en struktur av noen få store – men ellers mange små og mellomstore familieeide bedrifter – som ofte er hjørnesteinsbedrifter i sine distrikter. Selv om møbelindustrien i dag møter tøff konkurranse, er det viktig å ha tro på at etterspørselen vil øke igjen. Med et fortsatt fokus på å gjøre en god jobb i hver enkelt bedrift med mer effektiv produksjon, utvikling av bedre produkter og i tett kontakt med markedet, vil nye muligheter åpne seg. Møbelindustrien er en viktig næring for Norge – og representerer et område hvor jeg er stolt av at landet vårt gjør seg bemerket internasjonalt.
Jeg vil gratulere Norsk Industri Møbel med 100-årsjubileet og erklærer Møbelkonferansen og utstillingen 2009 for åpnet.
Takk
Juogat dán artihkkala Twitteris ja Facebookas:
Juogat dán artihkkala Twitteris Juogat dán artihkkala Facebookas